Last time, we saw two sugyos, one in Kiddushin and one in Brachos, about the impermissibilityof seeing a woman's hair, shok, or to hear her voice. Rif rules that the sugya in Brachos is specifically some of these things during Kriyas Shma. The Rosh, however, has a much stricter view.
רא"ש מסכת ברכות פרק ג Sugya in Brachos:
א"ר יצחק טפח באשה ערוה למאי הלכתא אילימא לאסתכולי בה והאמר רב ששת למה מנה הכתוב תכשיטין שבפנים עם תכשיטין שבחוץ לומר לך כל מי שמסתכל באצבע קטנה של אשה כאילו מסתכל במקום התורפה לא קשיא הא באחרת והא באשתו ולק"ש. ודבר שרגיל להיות מכוסה באשה ודוקא באחרת אבל בעצמה הא אמרי' לעיל האשה יושבת ערומה וקוצה חלתה*:
ואמר רב חסדא שוק באשה ערוה שנאמר גלי שוק עברי נהרות וכתיב תגל ערותך. אמר שמואל קול באשה ערוה שנאמר כי קולך ערב פירוש לשמוע ולא לענין ק"ש. אמר רב ששת שער באשה ערוה בנשים שדרכן לכסות שערן אבל בתולות שדרכן לילך פרועות מותר לקרות כנגדן:
Rosh changes statement 4 to prohibit the voice of a woman completely, not only when you are trying to say Kriyas Shma.
He qualifies statement 5 by saying that it is mutar to see the uncovered hair of besulos (which we will take to mean as unmarried women) while reciting Kriyas Shma.
Kiddushin Sugya: רא"ש מסכת קידושין פרק ד
ואמר שמואל אין משתמשין באשה בין גדולה בין קטנה [דף ע ע"ב] ואמר שמואל אין שואלין בשלום אשה כלל ואפילו ע"י שליח (ורש"י פירש) ואפי' ע"י בעלה אסור והא דקאמר בפ' השוכר את הפועלים (דף פז א) דע"י בעלה שואלין היינו לשאול לבעלה היאך שלומה וניהוגה כי הא דקאמר התם למה נקוד על אי"ו שבאליו למדה תורה דרך ארץ שישאל אדם באכסניא שלו כמו ששאלו המלאכים לאברהם איו שלום שרה אבל כי הך עובדא דהכא שאמר רב נחמן לרב יהודה שישלח לה דברי שלומים על ידו כי האי גוונא אסור אפי' ע"י בעלה:
Rosh does not cite B, kol b'isha erva, afilu al yidei shliach.
Rashba Brachos 24a says:
חידושי הרשב"א מסכת ברכות דף כד עמוד א
ואסור לשמוע אפי' קול דבורה כדאמרינן בקדושין [ע' א'] לישדר מר שלמא לילתא אמר ליה הכי אמר שמואל קול באשה ערוה, ואלא מיהו נראה דדוקא קול של שאלת שלום או בהשבת שלום כי התם דאיכא קרוב הדעת
To hear a woman's speaking voice is prohibited. We will see that many say only the singing voice of a woman is prohibited, but Rashba says her speaking vpoice is prohibited, but then limits it to when one is conversing with her about her welfare. Such a situation yields "kiruv hada'as," a "meeting of the minds." This is not prohibited because it could lead touwanted behavior; in other words, it is a harchaka based o nthe pasuk in Kedoshim "lo sikrivu l'galos erva." It is the same idea as yichud, but even without physical contact.
(to be continued...)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment