Onkelos says A Jewish woman may not marry an eved, and a Jewish man may not marry a shifcha. Rashi, however, says a woman must not be available for illicit activities, and a man may not be available for mishkav zachor. Rambam, Ishus 1:4 says from this passuk we see kedeisha became forbidden after matan Torah. (see Pilegesh posts here; scroll down). Chinuch 570 says this pasuk is a mitzvah that you may not live with a woman without chuppa and kiddushin.
But what I want to discuss here is the Rambam, Issurei Biah 12:11-14
הלכה יא -העבדים שהטבילו אותם לשם עבדות וקבלו עליהם מצות שהעבדים חייבים בהם יצאו מכלל העכו"ם ולכלל ישראל לא באו לפיכך השפחה אסורה לבן חורין אחד שפחתו ואחד שפחת חבירו והבא על השפחה מכין אותו מכת מרדות מדברי סופרים שהרי מפורש בתורה שהאדון נותן שפחה כנענית לעבדו העברי והיא מותרת לו שנאמר אם אדוניו יתן לו אשה.
הלכה יב -ולא גזרו חכמים בדבר זה ולא חייבה תורה מלקות בשפחה אא"כ היתה נחרפת לאיש כמו שביארנו.
הלכה יג -אל יהי עון זה קל בעיניך מפני שאין בו מלקות מן התורה שגם זה גורם לבן לסור מאחרי י"י שהבן מן השפחה הוא עבד ואינו מישראל ונמצא גורם לזרע הקדש להתחלל ולהיותם עבדים הרי אונקלוס המתרגם כלל בעילת עבד ושפחה בכלל לא יהיה קדש ולא תהיה קדשה
הלכה יד -הבא על שפחה ואפילו בפרהסיא ובשעת עבירה אין הקנאין פוגעין בו וכן אם לקח שפחה דרך חתנות אינו לוקה מן התורה שמעת שטבלה וקבלה מצות יצתה מכלל העכו"ם.
הלכה יב -ולא גזרו חכמים בדבר זה ולא חייבה תורה מלקות בשפחה אא"כ היתה נחרפת לאיש כמו שביארנו.
הלכה יג -אל יהי עון זה קל בעיניך מפני שאין בו מלקות מן התורה שגם זה גורם לבן לסור מאחרי י"י שהבן מן השפחה הוא עבד ואינו מישראל ונמצא גורם לזרע הקדש להתחלל ולהיותם עבדים הרי אונקלוס המתרגם כלל בעילת עבד ושפחה בכלל לא יהיה קדש ולא תהיה קדשה
הלכה יד -הבא על שפחה ואפילו בפרהסיא ובשעת עבירה אין הקנאין פוגעין בו וכן אם לקח שפחה דרך חתנות אינו לוקה מן התורה שמעת שטבלה וקבלה מצות יצתה מכלל העכו"ם.
Avnei Milu'im 16:5 says that that from these Halachos we see Rambam holds it is only asur to marry a shifcha midirabanan, because he does not agree with Onkelos as to the pshat in this passuk.
However, my Rebbi zt"l said that his father Hagaon Rav Moshe zt"l did not agree with the Avnei Miluim, because the Rambam cites Onkelos in Halacha 13! If so, why is there no malkos? Because there is a principle that you only get malkos for the main issur of the passuk. If there is an additional law extended fro mthe main law, there is no malkus. For example, there is an isur to destroy a fruit tree, punishable by makos. But that lav extends and tell us we may not destroy any usable object. However, for the extended lav, there is no malkos. So too, explained Rav Moshe zt"l, is this Halcha about shifcha here. Rambam holds the main lav of the pasuk is about not being allowed to cohabit outside of marriage. But he agrees that Onkelos' explanation is an extension of this lav. So marrying a shifcha is asur midioraissa according to the Rambam, but there is no malkos because it is not the main issur of this passuk.
No comments:
Post a Comment