A mechalel shabbos befarhesia is like an oveid avodah zarah. What about a mechalel Yom Tov?
About Shabbos, see Rambam, Shabbos 30:15
טו השבת ועבודה זרה--כל אחת משתיהן, שקולה כנגד שאר כל מצוות התורה; והשבת היא האות שבין הקדוש ברוך הוא ובינינו, לעולם. לפיכך כל העובר על שאר המצוות, הרי הוא בכלל רשעי ישראל; אבל מחלל שבת בפרהסיה, הרי הוא כעובד עבודה זרה--ושניהם כגויים, לכל דבריהם.
טז לפיכך משבח הנביא ואומר, "אשרי אנוש יעשה זאת, ובן אדם יחזיק בה--שומר שבת מחללו . . ." (ישעיהו נו,ב). וכל המשמר את השבת כהלכתה, ומכבדה ומענגה כפי כוחו--כבר מפורש בקבלה שכרו בעולם הזה, יתר על השכר הצפון לעולם הבא, שנאמר "אז, תתענג על ה', והרכבתיך, על במותי ארץ; והאכלתיך, נחלת יעקוב אביך--כי פי ה', דיבר" (ישעיהו נח,יד).
See Rashi Vayikra 23:3
(ג) ששת ימים -
מה עניין שבת אצל מועדות?
ללמדך שכל המחלל את המועדות מעלין עליו כאלו חלל את השבתות.
וכל המקיים את המועדות, מעלין עליו כאלו קיים את השבתות:
What about Yom Tov? See Rambam Geirushin 3:19
[יט] הכותב גט בשבת או ביום הכיפורים בשגגה, ונתנו לה--הרי זו מגורשת. כתבו וחתמו בו ביום טוב בזדון, ונתנוהו לה--אינה מגורשת, שהרי העדים פסולין מן התורה; כתבו ביום טוב בזדון, ונמסר לה בפני עדים כשרים ביום טוב--הרי זה גט פסול. See also Frankel Rambam.
Tur E"H 123 has a slightly different girsa. The differences between the Rambam and Tur are discussed at length. See, for example, Beis Yosef & Kesef Mishna.
I have heard that Rav Chaim Heller's Sefer Hamitzvos includes Yom Tov, not just Yom Kippur. But I have not found it inside.
Mishna, Avos 3:11 (or 14)
[יא] רבי אלעזר המודעי אומר, המחלל את הקודשים, והמבזה את המועדות, והמפר בריתו של אברהם אבינו, והמלבין פני חברו ברבים, והמגלה פנים בתורה--אף על פי שיש בידו מעשים טובים, אין לו חלק לעולם הבא.
Rabbeinu Yonah there says Yom Tov is like Shabbos (and this mishna is talking about Chol Hamoed). Other Rishonim, however, seem to hold this Mishna is talking about Yom Tov itself, not Chol Hamoed. See, however, Shavuos 13 and Kesef Mishna, Hilchos Teshuva 1:2 - the Gemara and Rambam don't mention everything listed in this Mishna.
Psachim 118 &
ואמר רב ששת משום ר"א בן עזריה כל המבזה את המועדות כאילו עובד ע"ז שנאמר (שמות לד) אלהי מסכה לא תעשה לך וכתיב בתריה את חג המצות תשמור
Makos 23a
ואמר רב ששת משום ר' אלעזר בן עזריה כל המבזה את המועדים כאילו עובד <עכו"ם> {עבודה זרה} דכתיב (שמות לד) אלהי מסכה לא תעשה לך וסמיך ליה (שמות לד) את חג המצות תשמור
Is there a difference between המועדות (feminine plural) and המועדים (masculine plural)?
Mishkenos Yaakov (I believe in O"C 38) says that Rambam's opinion is that a mechallel Yom Tov befarhesia is a mumar lechol Hatorah.
Summary of Shitos cited in Encyclopedia Talmudis vol 22 column 608, ff328
Mechalel Yom Tov is Mumar lechol Hatorah:
Shut R' Shimshon
Shut Mabit I:38
Radvaz II:796 (published at the end of chelek Sheni)
Nekudos Hakesef Yoreh Deah 124
Or Zaru'a I:367 at end
Shut Maharsham III:5 s.v. uvn"d
Mechalel Yom Tov is not Mumar lechol Hatorah:
Chelkas Mechokek E"H 123:11, also Beis Shmuel
Pri Megadim, hakdama to Hilchos Shabbos s.v. Ode Zos
Baruch Taam Din 74 L"T din ! end of Ch. 2
Shut Binyan Tzion Hachadashos 23 (ad kan Encyclopedia Talmudis.)
Darkei Teshuva Y"D 2 end 70 brings Shut R' Betzalel Ashkenazy 3 that Mechalel Yom Tov is Mumar lechol Hatorah (this was censored and is not found in most editions; it goes from 2 to 4 and skips 3. A few have 3 published in the back. Here is part of the teshuva which relates to our issue:
Additionally, it seems the Meiri also held this way. See his perush to the mishna in Avos - he seems to understand it literally, that is is talking about Yom Tov, not Chol Hamied (still, is mevaze same as mechalel? Probably - he cites the Toras Kohanim that Rashi above quoted with the phrase "hamevaze umechalel hamoados is a kofer). In his perush to Makkos 23a, Meiri says "whoever is mevazeh the holidays, he is like an oved a"z because in belittling them there is a facet (tzad) of denying reward and punishment and changes of nature (miracles), and from this he will eventually deny creation..."
Even though it sounds like a mechalel shabbos bifarhesia is a complete goy, see Otzar Haposkim 44:9 that his kiddushin may be effective - whether midioraissa or midirabanan, it is a machlokes. Also recall Rama Yoreh Deah 372:2 says the grave of a mumar is tamei like a Jew's grave. (this post http://shasdaf.blogspot.com/2009/02/avos-as-jews-part-2.html )
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment