The Mishna, Kiddushin 66b, states: "Whenever kiddushin would not take effect between she and he, but she would have kiddushin with another man, the offspring is a mamzer. What case is this? This is one who came upon one of the arayos in the Torah." That the offspring is a mamzer requires further elaboration: does the fatehr's lineage still exist (and if the father was a kohen, the offspring will be a kohen mamzer) or does the mamzerus uproot the mishpachas av?
Koveitz He'aros 44:2 says: "In Shu"t HaRashba...without the Rashba we could have said another thing regarding that which a mamzer does not have kehuna - the psul removes him from from the kedushas kahal, it certainly removes him from the status of kohen....and we see this in Gittin 59 and Tosefta Yevamos 8:1 a female Levi who was held captive.... It is simple from this that mamzeirus removes the mishpachas av.
This is also implied in Mishna Brurah 135:30: "Even if they know their father is a Levi, we must suspect that their father married a mamzeres or nesina and disqualified his children from the kedushas Leviyah, and as a mamzer he reads from the Torah (i.e., gets an aliya) like any other Yisrael.
Chidushei Hagram Halevi (p. 54) s.v. Yevamos 87 says: the din that the offspring follows the psul of either of them is only a status of psul. The offspring of a regular Yisrael and an Egyptian convert is in the khal Yosrael and not in khal geirim, because his family is his father's mishpachas av. Only, he also has a status of psul of Mitzri...
This is also the shita of Rav Chaim, Isurei Biah 15:9.
See Tosfos Kiddushin 68b s.v. vladah kimosah: He explains the question of the gemara that how do we know the vlad of a non-Jewish woman follows her - "what is the source that the offspring is like her, that it will not be called his offspring for anything, not even his son but [a son who is] a mamzer...." According to Koveitz He'aros, if mamzeirus removes mishpachas av, what is Tosfos saying? We see Tosfos holds like Rav Moshe and Rav Chaim that the offspring is a mamzer and has mishpachas av. But the son of a non-Jewish woman will not be considered the Jewish father's son at all.
--Heard from Rav Chaim Ilson
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
see http://halachabrura.org/dafyomi/nekud-ktubot.htm#%D7%9B%D7%95
כהן שהתחלל נחשב לוי או ישראל?
מהגמרא מוכח שכהן שנולד מגרושה והתחלל מהכהונה אינו נחשב לוי, ולכן אסור לחלק לו מעשר ראשון כמו שמחלקים ללויים, למרות שלעניין קדושת לוייה לא שייך הפסול של חלל, ולמרות שהוא נולד לאב ששייך לשבט לוי.
מכאן מסיק בעל קובץ שיעורים (אות ע) שהכהנים אינם לויים, אלא יש להם קדושה מיוחדת של כהונה, ומי מהם שהתחלל מאותה קדושה אינו שייך לשבט לוי. הוא מוסיף שבירושלמי יש בזה מחלוקת, האם כהן חלל נחשב לוי או לא.
הגראי"ל שטיינמן זצ"ל (אילת השחר) הביא ראיה לדבריו מתוספות במסכת בכורות (מז,א ד"ה אלא) שמסבירים שכוהנת שהתעברה מגוי והתחללה מקדושת הכהונה - בנה חייב בפדיון הבן, שהרי הוא כבר לא נחשב בן של בת כהן, כי היא איבדה את מעמדה כבת כהן כאשר התחללה, ואילו בת לוי הנשואה לכהן שהתחללה - בנה פטור מפדיון הבן, כי קדושת הלויה שבה לא פקעה.
מכאן מוכח שקדושת הכהונה היא קדושה נפרדת, ואין היא רק תוספת של קדושה לאנשי שבט לוי שהם כהנים, ולכן כוהנת שהתחללה - פקעה קדושתה לגמרי ואינה נחשבת לויה, ואילו לויה שקדושתה אינה פוקעת - נשארת בקדושתה ואינה מתחללת.
Post a Comment