See Rashi in B"M there.
רבא אמר: אתנן אסרה תורה, ואפילו בא על אמו (ונתן לה טלה באתנן - אתנן הוא, ואסור לקרבן). (ד'אתנן' סתמא כתיב (דברים כג,יט), לא שנא אמו ולא שנא פנויה; ואף על גב דאי תבעה ליה בדינא קמן "תן לי אתנני" לא מחייבינן ליה, דהא קם ליה בדרבה מיניה, כי יהביה ניהלה - אתנן הוא; אלמא אפילו במקום מיתה נמי רמו תשלומין עליה! אלא שאין כח לענשו בשתים, אבל ידי שמים לא יצא עד שישלם; דאי לא רמו תשלומין עליה, כי יהביה ניהלה - מי הוה אתנן? מתנה בעלמא הוא דיהיב לה!
Haghos Ashri B"M Chapter 7 says: if you want to fulfill yedei shamayim you must pay, because [while] KLB"M [exempts you, that's only by Beis Din, but] lidei shamayim you are obligated, and if he grabbed the money, he keeps it. Haghos Ashri, Bava Kama chapter 4 says if Ruvein kills Shimon, even though he's put to death, he pays his (probably Shimon's) value to Shimon's heirs, and if they grabbed the money from him we don't take it away from them. Shita Mekubetzes B"K 70a s.v. Esnan brings the Meiri who brings the Chachmei Tzorfatim who say in the case of Esnan the Beis din obligates him to pay Esnan even though they kill him, because KLB"M is for damages, but here he obligated himself with a tnai, he accepted to pay it (even though he will get killed). Shita Mekubetzes B"K 56a s.v. vekasav harav haMeiri brings Gedolei Hadoros that when you are chayav bidinei shamayim to pay, you are pasul to give testimony until you pay it back.
Summary: when KLB"M exempts you, that's only that Beis Din can't obligate you. But really you are obligated to pay this. Meiri says you are even pasul l'eidus until you pay.
1 comment:
Post a Comment