Sunday, June 30, 2013

Playoff Beards on Eve of 17 Tammuz

Before the Chicago Blackhawks and Boston Bruins played game 6 of the Stanley Cup Finals last Monday, I told someone (a fan, not a player) that he should shave off his playoff beard before the game because even if the Hawks win on Monday night, it is already Shiva Asar B'Tammuz (the fast began Tuesday morning).

Rav Yosef Dov Soloevitchik in Shiurei Harav, Tisha B'av Siman 2 says that while we don't begin the fast the night before, it already has the status of a fast day, and one cannot make a wedding that evening.

Rav Moshe Feinstein in Igros Moshe allowed a wedding in such a case in a very particular case where 17 Tammuz fell on Sunday (not nidche) to get married bidieved on Motzaei Shabbos - OC I 168

אם רשאין לעשות נישואין באור לי"ז בתמוז.

 
נשאלתי מידידי הגאון ר' מנחם פאלאק זצ"ל בשנת תש"י שחל שבעה עשר בתמוז ביום א' אם יש לעשות נישואין בליל מוצאי ש"ק אור לי"ז בתמוז.
 
והשבתי שלצורך יש להתיר.
 
דלכאורה תלוי זה במחלוקת הראשונים אם התענית מתחיל בלילה ואומרים עננו באור התענית דלבעל המאור תענית דף י"א שאין אומרים משום שהתענית מתחיל מבקר, גם דיני בין המצרים אין מתחילין אלא מהבקר.
ויש לע"ד ראיה גדולה לדבריו מריש פסחים דאמר ראב"י לדידי אשכחנא דקא פלגי רבנן בין יממא לליליא גבי תענית צבור, אלמא דהלילה לא נחשב מהתענית כלל דאם הוא מהתענית רק שאיסור האכילה מתחיל מהבקר לא הוי זה פלגותא בין יממא לליליא אלא דדיני היום הוא רק להתענות ביום ולא בלילה והיה זה כהרבה דינים בכל יו"ט שיש שאינם אלא ביום ומ"מ נחשב גם הלילה בשם היום וכן באיסור אכילה דהוא רק ביום לא היה זה נחשב פלגותא מהלילה ולכן משמע כבעה"מ שהלילה לא נחשב כלל מהתענית.
 
אבל ודאי אין בידינו להכריע בין הראשונים בשביל קושיא, מכל מקום לענין זה שמדינא לא היה לן לאסור כלל אלא שהוא מנהג בעלמא משום אבלות דרבים ולא מסמנא מלתא אפשר גם הרי"ף ורש"י ורמב"ן הסוברים דהתענית מתחיל מבערב יודו שלענין זה הוא רק מהזמן שניכר שמתאבלין שהוא מהבקר שמתחילין להתענות.
 
וגם לבד זה במנהג יש לילך אחר המיקל ולכן יש להתיר לצורך ובאופן זה שחל י"ז בתמוז ביום א' שהוא דבר שאינו מצוי לא שייך לחקור איך נהגו דבדבר שלא מצוי לא שייך מנהג ולכן יש להקל.

 
אבל בי"ז בתמוז שחל בש"ק ונדחה ליום א' פשוט לע"ד שיש לאסור משום דדיני בין המצרים חלו עוד בשבת דיש מהם שנוהגין גם בשבת.
 
משה פיינשטיין.
    


The Gemara Rav Moshe quotes was in Daf Yomi last week - Pesachim 2b


גבי תענית ציבור: עד מתי אוכל ושותה - עד שיעלה עמוד השחר. דברי רבי אליעזר בן יעקב. רבי שמעון אומר: עד קרות הגבר.  

For the playoff beard, I think there is no question that you cannot get a haircut after shkiya when it is already the 17 of Tammuz but still before the fast.

------
Regarding the footnotes in Shiurei Harav - they are (admitted in them) straight out of Rav Herschel  Schachter's Nefesh Harav - 2 points:
Footnote 5 - that Rama in 550:3 allows a wedding even on the fast day, but Biur Halacha says the day of the fast you can't - I think this is a misreading of both.   Since the minhag is not to have weddings during the 3 weeks, when Rama is talking about weddings, he is only talking about the other tzomos - Tzom Gedalia and Asara B'Teves, but not Shiva Asar B"Tamuz and Tisha B'av because ti is certainly forbidden (at least as minhag) not to get married on those days.  And the Biur Halacha seems to be primarily saying that you should not be involved in litigation or construction of leisure homes even on 10 Teves etc - while weddings are included in the lost of forbidden activities, the main point is not about weddings.

Footnote 6 - the text brings as a proof to what the Rav saud the Toras Shlamim in YD 185:10.  The source of that - Nefesh Harav p 196 says it differently: someone showed that Toras Shlamim to the Rav and he explained it with the yesod.  Maybe I'm nitpicking but I feel that the Rav didn't bring it as a proof, but that with the yesod, he said we can understand the Toras Shlamim.  My real concern is that the context of the Toras Shlamim may not be applicable to a regular fast:  That halacha is talking about 
 סעיף ד
היה משמש עם הטהורה (ט) ואמרה לו: נטמאתי, ופירש מיד, חייב כרת, שיציאתו הנאה לו כביאתו. (י) כיצד יעשה, נועץ צפרני רגליו בארץ, (יא) ושוהה בלא דישה, עד שימות האבר, ופורש באבר מת. הגה: וימלא פחד ורתת על העבירה שבאה לידו. (ב"י בשם סמ"ג). ולא יסמוך עליה, רק יסמוך על רגליו וידיו, שלא יהנה ממנה. יא] ואם פירש ממנה בקשוי ובשוגג, שלא ידע שאסור לפרוש ממנה, (יב) יתענה מ' יום, ואינן צריכין להיות רצופים, רק כל שבוע שני ימים, כגון שני וחמישי, (יג) ובליל התענית אסור ביין ובשר. ואם לא יוכל להתענות, יפדה כל יום בממון שיתן לצדקה, כפי ערך ממון שיש לו, כי עשיר יתן יותר קצת מעני, ויש להחמיר בתשובתו. וכל המרבה לשוב, זכות הוא לו. (פסקי מהרא"י סימן ס') (יד) והאשה אינה צריכה כפרה. יב] ואם שמשה שלא בשעת וסתה, ומצאה אחר התשמיש דם, אפילו נמצא על עד שלו, מקרי (טו) אונס, יג] אפילו לא בדקה תחלה. וא"צ כפרה לא הוא ולא היא (מרדכי והרא"ש כלל כ"ט בשם מהר"ם).
This is a fast of teshuva and kapara, not a public fast like Shuva Asar Tammuz.  So while we can explain the Toras Shlamim with the yesod from a regular fast day, I am not at all confident that we can apply the halacha of that fast to a regular fast day.